Zlaté ručičky českých obkladačů
Turku – Zlaté ručičky ze Sdružení plzeňských obkladačů přispěly na výstavbě největší cestovní lodi světa „OASIS OF THE SEAS“.
Plzeňská firma SPO byla oslovena firmou SANS SOUCI, výrobcem skleněných dlaždic s úpravou balls (kuličky), jestli by pro ně neprovedla zakázku…Velkým překvapením pro představitele firmy byla skutečnost, že samotná realizace se má uskutečnit ve finských docích, ve městě Turku, na největší cestovní lodi na světě „Oasis of the Seas“, která byla toho času právě ve výrobě!. Tato loď pojme devět tisíc osob včetně obsluhy. Je dlouhá 400 metrů, široká přes 70 metrů a vysoká 15 pater výškové budovy. Investorem byla společnost Royal Caribbean ze Spojených států amerických. SANS SOUCI v Praze postavila částečnou plechovou maketu fontány s vodotryskem, která měla být umístěna v obchodní galerii a začala hledat vhodný druh materiálů pro lepení a výplnění spár, který splní náročné technické a bezpečnostní požadavky investora.
Tohoto úkolu se ujala firma Lasselsberger a.s., která upravila silikonový tmel pro spárování a epoxidový tmel pro lepení dle požadavků investora a účelu aplikace. Pro realizaci firma SPO Plzeň vybrala své dlouholeté zaměstnance, Jiřího Vebera a Josefa Nádraského, kteří mají bohaté profesní zkušenosti z řady zakázek z Německa, Rakouska či Švýcarska. Přípravou vyjímečné zákazky byl pověřen Vladislav Hnízdil. Na mustru bylo vše vyzkoušeno, až na problém vytvoření potřebné vrstvy silikonu dle tvarované dlaždice ze skla. Silikon byl aplikován pomocí aku pistole od firmy Skille, která materiál tlačila do spár ve požadované stejnoměrné vrstvě. Do Turku obkladači s doprovodem firmy SANS SOUCI dorazili posledního února letošního roku. Po příchodu na loď proběhlo celodenní školení bezpečnosti práce včetně závěrečných testů.
Pracovníci byli vybaveni bezpečnostními pomůckami, zejména helmami s čipem, aby se na značně rozlehlé lodi s množstvím palub neztratili. Když byla fontána připravena na pokládku skleněného obkladu, došlo při rozměřování ke značným nesrovnalostem ve spárořezu a zde se osvědčila česká hlava a zkušenosti vybraných pracovníků SPO, kteří dovedli mistrně zaimprovizovat.Lepení a spárování bylo provedeno pod dozorem zástupce generálního dodavatele firmy Mobi mar – výrobce ponorek, která českým obkladačům ve všem vyšla vstříc, a spolupráci si pochvalovala. Po měsíci práce bylo dílo ukončeno a předáno investorovi, který byl realizací mile překvapen. Výsledek byl pro investora natolik zajímavý, že obkladačskou firmu ujistil o další spolupráci na obdobné zakázce na další podobné lodi. Na stavbě pracovalo přes 2500 pracovníků z celého světa a z toho čtyři Češi již zmíněných firem SPO a SANS SOUCI.
zdroj: www.spo-plzen.cz